Sök:

Sökresultat:

1172 Uppsatser om Betyg. Bedömning - Sida 1 av 79

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

"Jag hÀvdar att det hÀr har funnits jÀmt" : Formativ bedömning pÄ mellanstadiet

The porpuse of this paper is to find out how three teachers working in years four to six in a Swedish school say they use formative assessment and how they use it in educational practice, and if there is a difference in the use of formative assessment between year four, five and six. Formative assessment is the kind of assessment that aims to enhance the student?s learning, as opposed to summative assessment wich is intended only to summarize student?s accomplishments. To answer the purpose, I conducted qualitative interviews with the teachers, and observations in each of the teachers? classrooms.

Att rÀtta prov/arbeten med fÀrger och kommentarer, - En elevutvÀrdering av en rÀttningsmetod med formativ bedömning

Sammanfattning Detta arbete a?r en elevutva?rdering av en ra?ttningsmetod da?r man anva?nder den formativa bedo?mningen ista?llet fo?r betyg och poa?ng. Genom att ra?tta med fa?rger och kommentarer samt ge eleverna tid att ra?tta de fel de bega?tt, ger man eleverna mo?jligheterna att vara delaktiga i sitt eget la?rande. Med den nya la?roplanen Lgr 11 och med ett projekt som heter BFL (bedo?mande fo?r la?rande) som startades i Lunds kommun fo?r tva? a?r sedan kom jag och en kollega i kontakt med den formativa bedo?mningen pa? ett tydligare sa?tt.

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men : ? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?

Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades.

Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lÀrarens intentioner

Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt. Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning. Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning. Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning.

Hur upplevs betyg? : En studie om gymnasieelevers tankar kring betyg ur ett elevperspektiv

Syftet med vÄr studie var att undersöka elevernas instÀllning till betyg och hur eleverna upplever detta. VÄra frÄgestÀllningar har varit: hur upplever eleverna betyg; pÄverkas elevernas sjÀlvförtroende av betyg; har krav och förvÀntningar hemifrÄn nÄgon betydelse för elevernas uppfattningar om betyg? Vi valde att genomföra studien ur ett elevperspektiv, dÀrför intervjuade vi fem gymnasieungdomar angÄende deras tankar om betyg. VÄrt resultat visar att betyg Àr viktigt för eleverna. De elever som vi intervjuade trodde att man skulle lÀra sig mindre utan betyg och att betyg fungerar som en motivationsfaktor som fÄr dem att anstrÀnga sig extra.

Betyg och bedömning : i teorin och praktiken

Syftet med uppsatsen Àr att studera vilken uppfattning elever i Ärskurs nio pÄ en skola i Mellan-sverige har kring betyg och bedömning. Metoden som anvÀnds Àr en enkÀtundersökning dÀr eleverna fyller i bÄde kvantitativa och kvalitativa frÄgor. Undersökningens resultat visar att eleverna tror att det Àr frÀmst deras beteende och hur de Àr som elev som Àr avgörande för vilket betyg de fÄr. Betyg, enligt eleverna i denna undersökning, handlar om hur man Àr som elev och vad man gör som elev. Det kumskapsrelaterade betygsystemet Àr inte vÀl förankrat bland dessa elever..

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

En rekryterares bedömningsproblematik i vardagen : En fallstudie om objektiv- och subjektiv bedo?mning i rekryteringsprocessen

I fo?ljande uppsats underso?ker vi rekryterarens bedo?mningsproblematik i vardagen. A?mnet a?r relevant eftersom arbetsmarknaden sta?ndigt utvecklas vilket inneba?r att rekryterarens objektiva bedo?mning har fo?rsva?rats. Rekryteraren ma?ste hitta en balansga?ng mellan den subjektiva och objektiva bedo?mningen.

LĂ€rares och elevers tankar om betyg

Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ vad lÀrare och elever anser om betyg i Ärskurs sex. För att uppnÄ detta valde vi att genomföra tvÄ undersökningar. En kvalitativ intervjuundersökning med lÀrare och en kvantitativ enkÀtundersökning med elever. Intervjun innehöll frÄgor som behandlade betyg och bedömning. Sex lÀrare deltog i undersökningen.

Gymnasieelevers syn pÄ betyg : En kvalitativ studie

Under min sista termin pÄ lÀrarprogrammet har fokus bland annat legat pÄ betyg. Vanligtvis Àr det politikers syn pÄ betyg som framkommer i betygsdebatten. Syftet med min undersökning Àr att lyfta fram elevperspektivet i betygsdebatten. Detta ledde fram till min huvudfrÄga om vilken syn gymnasieelever har pÄ betyg. För att fÄ reda pÄ detta stÀllde jag delfrÄgor om betygens rÀttvisa, betygens existens och upplevelsen av betyg.

Bedömning och betyg. NÀr-Hur-Varför? : En studie om tidigarelÀrares Äsikter och vad de grundar dessa pÄ.

Syftet var att undersöka vad ett urval av tidigarelÀrare anser om tidigarelagda betyg och bedömning och varför de tycker som de tycker. Undersökningen Àr kvalitativ och vi intervjuade 13 lÀrare. Resultatet av vÄr undersökning Àr att lÀrarna har ingen enhetlig bedömningsgrund. Att hjÀlpa eleverna i deras kunskapsutveckling genom bedömning Àr en viktig aspekt för lÀrarna. AngÄende betyg ansÄg majoriteten att de bör komma in nÄgot tidigare Àn vad de gör nu, i Är 8.

Elevers uppfattningar och tankar om betyg

Jag har ofta noterat att nÀr jag lÀmnat tillbaka prov och meddelat provresultat Àr eleverna angelÀgna om att fÄ veta vilket betyg som deras resultat skulle ge. I Är 7 fÄr man inte prata nÄgonting om betyg med eleverna. NÀr jag meddelar eleverna detta skapar det en besvikelse och frustration hos dem. Jag har genomfört en enkÀtundersökning med elever frÄn klasser i Är 7 i den obligatoriska skolan för att ta reda pÄ deras Äsikter om betyg och hur de tror att betyg pÄverkar dem. Min undersökning visar att betyg spelar stor roll för elever och pÄverkar dem, bÄde positivt och negativt.

Betyg i idrott och hÀlsa : En studie av flickors betyg i i det nya betygsystemet

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om flickor har bÀttre betyg i skolÀmnet idrott och hÀlsa nu jÀmfört med förr. Vi vill se om det kan ha blivit nÄgon förÀndring i flickors betyg samt vad som har pÄverkat detta. För att se ifall det blivit nÄgon förÀndring i flickornas betyg har vi intervjuat ett antal olika idrottslÀrare frÄn olika skolor för att fÄ en uppfattning. I tidigare forskning har vi hittat hur det sÄg ut tidigare i Àmnet idrott  och hÀlsa samt vad som varit problematiskt vad gÀller jÀmstÀlldhet och genus. I undersökningen Äkte vi till de olika skolorna och hade gruppintervjuer pÄ varje skola.

Betygens roll i skolan : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar om betyg.

Syftet med denna studie var att ta reda pÄ lÀrares och elevers uppfattningar om betyg. De frÄgestÀllningarna som jag ville veta vad var lÀrare och elever har för Äsikter om Àr betygens syfte, vad betygen mÀter, vad det finns för nackdelar och fördelar med betyg och om betyg kan ge en rÀttvis bedömning. För att ta reda pÄ det gjordes intervjuer med tre lÀrare som arbetade pÄ gymnasiet och 45 gymnasieelever besvarade en enkÀt. Resultatet visar att betyg Àr ett Àmne som engagerade bÄde lÀrare och elever. Eleverna skriver att betygens syfte Àr att de behövs för att söka vidare och för att skilja eleverna Ät.

1 NĂ€sta sida ->